Hoewel iedere ondernemer zijn personeel vertrouwd blijkt toch uit diverse onderzoeken dat ongeveer 40% (!!) van de diefstallen wordt gepleegd door het eigen personeel.
Hieronder is ook het zogenoemde “sweethearting” meegeteld waarbij een personeelslid bewust verzuimd artikelen af te rekenen voor familie of vrienden.

In eerste instantie is het belangrijk om vooraf het personeel te waarschuwen.
Maak duidelijk dat bij diefstal of fraude te allen tijde aangifte zal worden gedaan, en dat er een ontslagprocedure zal worden gestart.

Om diefstal door klanten te voorkomen worden vaak diverse maatregelen door de ondernemer genomen.
Camera’s, detectiepoortjes en surveillance door beveiligers.
Echter gebeurd het maar zeer weinig dat ook het personeel aan controles wordt onderworpen.
Deze lopen gewoon met hun tas waarin ‘s ochtends nog een lunchpakketje zat via een achterdeur naar buiten zonder enige vorm van controle.
Dit is iets wat ik al vaak -met verwondering- heb gezien.
Tot op heden heb ik maar mij twee winkelketens gezien dat het personeel bij vertrek op een visitatie selector moet drukken en dan door iemand wordt gecontroleerd.
Echter was dat in één keten door een andere medewerker in plaats van door een daarvoor opgeleid persoon.

Om dit te ondervangen is het mogelijk om een beveiliger in te huren die het personeel komt visiteren, maar waarbij het niet vooraf wordt bekend gemaakt wanneer dit gebeurd.
Dit is een voor het personeel echter een ingrijpend iets, en dit dient ook vooraf goed doorgedacht te worden.

Indien u hier meer over wilt weten kunt u te allen tijde contact opnemen.


0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder